V roce 2014 uplyne 70 let od úmrtí Rudolfa Ginzela (1872-1944), profesora
a amatérského fotografa z Liberce. Severočeské muzeum spravuje soubor téměř pěti set
zachovalých skleněných a listových negativů z jeho tvorby. Snímky zachycují různá zákoutí
starého Liberce a okolních obcí, ale oblíbená místa měl Ginzel také na Českolipsku,
Frýdlantsku či v Jizerských horách. Fotografie nám přibližují podobu měst, lidové
architektury a zajímavé objekty, z nichž mnohé dnes již neexistují. Liberecké muzeum
zatím vystavilo na podzim roku 2012 jen nepatrnou část Ginzelových fotografií, zaměřených
na Liberec. Nyní bude veřejnosti poprvé představeno v reprezentativním výběru celé
obsáhlé fotografické dílo Rudolfa Ginzela, které je jedním z nejcennějších fotografických
fondů v severních Čechách z období let 1910-1940. Výstava tak přiblíží návštěvníkům
prostřednictvím Ginzelovy tvorby vývoj amatérské fotografie na začátku minulého
století.
Výstava fotografií Rudolfa Ginzela představuje průřez jeho celoživotní tvorbou
v poměrně rozsáhlém výběru sta fotografií. Základním kritériem při rozhodování o zařazení
jednotlivých snímků na výstavu byla jejich fotografická kvalita a zajímavě zvolený námět.
Vybrané snímky představují různé zájmové oblasti Ginzela. Věnoval se zachycení starých
uliček a zákoutí měst (nejvíce Liberce, ale i Úštěku, Frýdlantu či Hejnice), jeho
pozornosti neunikly ani cesty a mostky. Častým tématem jeho snímků jsou místa víry,
počínaje hejnickým klášterem přes různé kostely až po svaté obrázky při poutních cestách.
Porovnáme-li data snímků, zjistíme, že i přes značnou zátěž, kterou představovaly
tehdejší fotoaparáty, vznikaly snímky při poměrně dlouhých výpravách, kdy navštěvoval
výletní místa a zejména historické památky. Pořizoval přitom snímky hradů (Hamrštejn,
Frýdštejn, Rotštejn, Sloup či polský Chojnik) i krajinných motivů jak v oblasti
Jizerských hor a Frýdlantska, tak v okolí Bezdězu, v Podještědí či na Českolipsku. Rád
zachycoval zádumčivá místa ve stínu lesních porostů či měnící se plochu vodních toků
a rybníků s odlesky světla a zrcadlením mraků. Jako by předvídal osud dřevěné lidové
architektury, dokumentoval Ginzel svým objektivem nejen starou zástavbu Liberecka,
ale i roubené či hrázděné domy v širokém okolí (Dražejov, Holany, Kryštofovo Údolí,
Malá Skála, Zpěvná, Žibřidice atd.). Přitom snímky nejsou neživé, naopak. Ginzel věnoval
svou pozornost ve velké míře lidem - těm, kteří obývali domky zachycené na fotografiích,
těm, které potkával na cestách, svým přátelům i neznámým osobám. Někdy tvoří postavy
jen stafáž, jindy to jsou aranžované skupiny či jednotlivci, zvlášť působivé jsou -
i přes horší technickou kvalitu - nemnohé momentky. Zajímal ho život dětí, zachycoval
je při hrách či na cestě do školy. Ze snímků je patrný také blízký vztah k bratru
Antonovi, který Ginzela při některých výletech doprovázel.
Význam činnosti Rudolfa Ginzela v regionálním měřítku je dnes již jistě nepopiratelný,
a to nejen z hlediska využití jeho fotografií jako historického dokumentu k prvním
desetiletím 20. století. Důležité je i jeho místo při sledování vývoje fotografické
tvorby. Ginzelův přínos velmi výstižně popsala dr. Petra Trnková z Ústavu dějin umění,
která se zabývá fotografií počátku 20. století a úlohou českých Němců v rozvoji amatérské
klubové tvorby: "Jméno Rudolfa Ginzela rozhodně nepatří mezi všeobecně známá fotografická
jména. Až donedávna unikalo i pozornosti odborníků, ačkoli právě tento liberecký
fotoamatér, profesí překladatel a gymnazijní učitel, byl jedním z mála zdejších
fotografů, kterých si už v jeho době všimli zahraniční recenzenti a jejichž snímky
se dostaly i do specializovaných fotografických časopisů (poprvé byla Ginzelova práce
reprodukována v prestižním časopisu Photographische Kunst)." Přínos výstavy "[...] tkví
nejen ve skutečnosti, že připomene zapomenutého libereckého, případně česko-německého
fotografa, ale v tom, že nalezený materiál představuje důležitý zdroj poznávání historie
fotografie první poloviny 20. století v širším středoevropském kontextu. V rámci historie
zdejší německé klubové amatérské fotografie té doby se jedná o zcela unikátní materiál,
který se nezachoval v žádném dalším regionu."
Ke stažení:
Odkazy: