|
V závěru roku 2004 otevřela Moravská galerie v Brně pozoruhodnou výstavu užitého umění, na níž pod názvem Vídeňská secese a moderna 1900–1925 představila soubor nejkvalitnějších exponátů vybraných ze sbírek mnoha muzeí České republiky. Početně i kvalitativně výraznou kolekci tvořily také zápůjčky z fondů libereckého muzea. Severočeské muzeum patřilo na přelomu 19. a 20. století k nejaktivnějším uměleckoprůmyslovým institucím svého typu a programově přispívalo k prosazování myšlenek nastupujícího „moderního stylu“, tedy secese. Těsné kontakty s Vídní, především s tamějším Muzeem užitého umění, a s odbornými školami a s výrobními podniky v domácím i zahraničním prostředí, ovlivnily akviziční zájmy natolik, že se tehdy do sbírek Severočeského muzea dostala dlouhá řada výtvarně i technologicky zajímavých secesních a následně postsecesních předmětů. Na tento základ, vytvořený kurátorem dr. Pazaurkem, navázali později jeho pokračovatelé. Početné přírůstky byly získány rovněž koncem šedesátých a v průběhu sedmdesátých let 20. století, kdy byla secese na okraji uměleckého a sběratelského zájmu a v prodejnách starožitností se daly sehnat velice cenné doklady užitého umění z přelomu 19. a 20. století doslova za pár korun. Stěžejní součástí výstavy, uspořádané nyní v Severočeském muzeu pod obdobným názvem jako v Brně (a při repríze v roce 2005 v Obecním domě v Praze), je přednostně kolekce, kterou si v Liberci vypůjčili pro svou výstavu kolegové z Moravské galerie. Jednotlivé výstavní sekce doplňují v odůvodněných případech další exponáty ze sbírek Severočeského muzea. Milovníci užitého umění se mohou při této příležitosti potěšit vystavenými předměty z materiálových skupin skla, keramiky, obecných a ušlechtilých kovů, odívání a módních doplňků, textilií, návrhů koberců, nábytku, knižní kultury, grafiky a plakátů z doby secese a moderny. A na závěr jedno místní specifikum. Budovu Severočeského muzea zná dnes v Liberci dozajista každý; ne všichni však vědí, že mohla vypadat také úplně jinak. Na výstavě tuto možnost napovídá komorní sekce architektury prostřednictvím některých návrhů přihlášených do soutěže na libereckou muzejní budovu z roku 1895. K dokreslení dobové atmosféry a vztahů kuratoria Severočeského muzea s hlavním městem tehdejší rakouské monarchie připomeňme, že soutěž byla vypsaná a vyhodnocená ve Vídni.
|
|