|
S fotografem Milanem Drahoňovským, resp. s jeho prací, se ti, kteří bydlí v Liberci a okolí, mohou setkat poměrně často, aniž by možná tušili, že se jedná právě o něj. Během svojí poměrně dlouhé profesní dráhy se věnoval jak dokumentární fotografii pro tisk, tak volné tvorbě a v neposlední řadě si renomé vydobyl krajinářskými fotografiemi Jizerských hor, Šumavy a dalších lokalit. Jeho tvorba je neoddělitelně spjata s "užitou" hodnotou tohoto žánru, kterou úročí jednak jako spoluautor vlastivědných publikací, jednak jako vydavatel oblíbených kalendářů a pohlednic. Aktuální výstava je více než průřezem tvorbou naznačením cest, kterými se jako fotograf ubíral. Vedle dnes již historických dokumentárních fotografií si připomeneme období, kdy byl hledáček jeho fotoaparátu zaměřen na tváře a těla, prosté předměty či statické scenérie. Bonusem jsou pak fotografie, jež v novém kontextu, jako podklad pro svěží a dynamické plakáty, použil liberecký výtvarník Martin Taller. Jádrem výstavy však zůstávají neotřelé (a lety prověřené) záběry Jizerských hor, nabízející vzhledem k časovému rozpětí vzniku fotografií zajímavou konfrontaci různých tváří jedné krajiny. Autor sám je v hodnocení svojí tvorby více než realistický, nehovoří o Umění, ale o umění zachytit prchavý okamžik neopakovatelného vjemu, jenž právě fotografie dokáže zprostředkovat. Nakolik se mu to daří, posuďte sami.
Zdeněk Hrabák |
|